tiistai 30. tammikuuta 2018

Häiden suunnittelusta

Häiden suunnittelu on isompi juttu kuin sitä aluksi ajattelee. Suunnittelua varten on hyvä olla lista asioista, mitä täytyy hoitaa.
Tällaiset jutut olisi varmaan hyvä kirjoittaa aivan blogin alkuun, mutta mä nyt en sitten kuitenkaan muistanut! Siispä kirjoitan tämän teille nytten.

Meidän häiden suunnittelu alkoi juhlapaikasta ja ajankohdasta. Sulhasen kanssa mietittiin vuodenaika milloin meidän häät voisi olla, päätettiin että kevät olisi hyvä. 
Kyselin vähän mun paljon matkustavilta perheenjäseniltä miltä heidän huhti-toukokuu näyttäisi. Kuten arvelinkin siellä oli aika täyttä, vain muutama viikonloppu oli vapaana.

Kun me oltiin Jn kanssa päätetty vihki- ja juhlapaikka, soitin meidän kaupungin kirkonvarauspalveluun. Siinä samalla tuli varattua sekä kirkko että juhlatila, koska ne on samassa rakennuksessa.

Näin meillä oli siis selvillä sitten häiden päivämäärä.

Siitä on hyvä lähteä jatkamaan suunnittelua. Tottakai häät voi aloittaa muustakin, mutta meille oli tärkeää selvittää päivämäärät ja kellonajat ensin, ennenkö alkaa varaamaan pitopalvelua tai valokuvaajaa.
Kun tietää päivämäärän, on paljon helpompaa keskustella ja sopia kaikenlaisia varauksia.

Mutta kun yrittää nopeasti pohtia mitä kaikkea häitä varten voisi tarvita, ei välttämättä tule mietittyä aivan kaikkea yksityiskohtia.

Mun neuvo tähän kohtaan on miettiä budjetti hieman yläkanttiin, koska sitähän voi tulla paljon yllättäviä menoja mitä ei ole muistanut ajatella tai jotakin menee rikki.

Kun minä ajattelin meidän häitä ajattelin vain tätä:
"Eihän sitä tarvitse kuin paikan, ruokaa, musiikkia, kivat vaatteet ja tärkeitä ihmisiä."
Ihan totta, mutta siihen sisältyy kyllä paljon muutakin.
Tässä jonkinmoista listausta asioista mitä täytyy hoitaa:

-Hääbudjetin laadinta
-Vieraslistan hahmotus
-Kirkon varaus, viimeistään vuotta ennen
-Juhlapaikan etsintä ja varaus
-Pitopalvelun varaus
-Teeman/teemarien päättäminen
-Häämatkan varaaminen
-Tehtäväjako: Kaaso, Bestman, vanhemmat
-Valokuvaajan ja videokuvaajan varaus
-Bändin/DJ:n varaus
-Häävalssin harjoittelu
-Vaatetuksen hankinta: morsiuspuku, kengät, hunnut, sukkanauhat, laukut. Sulhasen puku, kengät
-Kaason,morsiustyttöjen ja sulhaspoikien asuista sopiminen
-Teeman mukaisen koristelun hankintaa/valmistelua
-Hääyön viettopaikan varaus
-Lahjalistojen teko
-Esteettömyyden tutkimus
-Sormuksien hankinta
-Nimen muutoksen miettiminen
-Vieraslista valmiiksi
-Kutsujen suunnittelu ja valmistus
-Huomenlahjat
-Kauneudenhoito: hääkampauksen ja meikin varaaminen, kynnetkin kannattaa hoidattaa, sulhasta unohtamatta
-Kukat tilattava, koristelut suunniteltava loppuun, morsiuskimppu, heittokimppu ja vieheet
-Kirkko-ohjelma laadittava ja häämarssit mietittävä
-Ohjelman suunnittelu
-Hääkakun tilaus
-Istumapaikkakortit ja –opasteet, menut ja ohjelmat tehtävä
-Papin tapaaminen
-Vihkimisharjoitus kirkossa, jossa asianosaiset paikalla
-Istumajärjestyksen laadinta
-Puheiden suunnittelu, kuka pitää ja mitä puhuu?
-Varausten ja käytännönjärjestelyiden varmistus: juhlapaikka, pitopalvelu, valokuvaaja ja orkesteri
-Hääyötä varten matkalaukut valmiiksi
-Morsiuspuvun viimeinen sovitus
-Koekampaus ja meikki
-Juhlatilan koristelu
(Mulla löytyy vähän samantyylinen lista tossa yläpalkissa Tehtävälista, missä näkyy millä aikataululla voisi esimerkiksi hoitaa asioita. Itse olen yliviivannut sieltä kaikki mitkä on jo hoidettu.)

Hääjuhlan jälkeen sitten täytyy olla joku joka siivoaa koristelut pois, ellei se sitten kuuluu juhlapaikan omistajille.

Meidän häät on aika pienet ja minimaaliset, mutta silti hääpäivässä on paljon asioita mitä täytyy ottaa huomioon.
Esimerkiksi aikataulu ja kuljetukset. Kuka kuskaa minua ja sulhasta? Kenen autolla? Milloin pitää olla missäkin? Kauanko valokuvauksessa menee? Kuka koristelee ja kattaa pöydät? Kuka vastaa ohjelmasta? Kuka kaataa alkumaljan? Kauanko vihkiminen kestää? Kauanko ruokailu ja kahvitus kestää? Tuleeko vierailla tylsää? 
Ja sitten vielä miljoona makuasia-kysymyksiä, liittyen koristeluun tai ruokaan tai musiikkiin. Huh! Siinä on paljon mietittävää ja päätettävää!
Mun mielestä vaikeinta hääpäivässä on miettiä auttajat. Kuka hoitaa ja mitäkin? Millä aikataululla? Miten sitten kiittää auttajia jälkikäteen?

Meillä on melkein kaikki asiat hoidossa, mutta käytännönjärjestelyjä on vielä paljon hoidettavana. Onneksi on vielä hyvin aikaa!

Toivottavasti tästä listauksesta ja pohdinnasta oli sulle jotain hyötyä!
Ihanaa häiden suunnittelua sulle!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti